Labels

Friday, August 20, 2010

BERSEDIA KAH ANDA BERKORBAN DEMI PERSATUAN??

Ibarat benih baru berpuput, ibarat pucuk baru berputik, begitulah keadaan Persatuan Kedayan Sabah yang baru hendak pulih daripada beberapa kecederaan yang dialami. Dalam menuju kearah pulih sepenuhnya bergantung kepada beberapa urat saraf dalam persatuan untuk meneruskan kehidupannya, yakni semua yang duduk dan memegang jawatan dalam persatuan. Ia bukan tanggungjawab presiden, timbalan presiden atau pemegang jawatan yang lain, tetapi tanggungjawab secara kolektif semua pihak dalam persatuan.

Jika kita gagal untuk memahami perjuangan berpersatuan maka kita akan gagal sekali lagi, terutama sekali apabila kita membelakangkan kepentingan persatuan dan mendahulukan agenda diri. Kedua apabila kita tidak mahu berkorban dari segi masa, tenaga dan sedikit wang ringgit (terutama sekali dalam keadaan darurat sekarang)

Ketiga apabila demand daaripada kita terlalu tinggi melebihi demand kita terhadap majikan kita,iaitu mahukan persatuan memberi segala kemudahan seperti elaun, wang kereta, hotel, makan dan minum hanya untuk bermesyuarat dan tempat bermesyuarat pula dikehendaki diadakan ditempat mewah seperti hotel bertaraf bintang. Jika ini semua dituntut, maka lebih baik menilai diri kita sama ada kita layak dalam bersatuan yang masih kurus kering kerana kurang vitamin 'w' ini.

Mungkin persatuan dapat memahami tuntutan sekiranya ada punca pendapatan dan tabungan bernilai jutaan didalam akaun. Buat masa sekarang ia belumdapatdipenuhi dan apa lagi dilaksanakan.Oleh itu marilah kita berjuang semata-mata kerana bangsa, bukan kerana agenda lain. Jika ini dapat direalisasikan ia akan dapat memajukan persatuan, untuk bangsa kita. dan untuk kita!

2 comments:

  1. Bangsa Kadayan yg ma'asakan ia wang Kadayan memang tah ya mau berkorban utk PERSATUAN mun Persatuan atu berjalan seiring dengan kemahuan bangsa Kadayan atu sandiee dan bukannya Kepentingan AMt Persatuan Kadayan atu.Ambil iktbar apa yg d lakukan oleh Persatuan Lundayeh Sabah...Bukan jua d org atu taluan amai d Sipitang ani pakah jamu.....Kadayan Mejoriti d Sipitang ani tapi habuk pun inda jua ada apa2 yg dapat d bangga akan dih....Ha'aap tah saja YB Damong Hj AHmad dapat mbuat perubahan yg dapat d lihat oleh Generasi Kadayan d Naagi Kadayan dan d salooh Dunia......

    ReplyDelete
  2. Aku salaku aktivis Kadayan yang bagaak tunggal nyokong hantap pasaatuan ani... Abis tah sanang hatingku bilaa pasatuan ani bulih bungkaa babalik. Kita taulih babalik apa yang sudah balaku aah pasaatuan mulanya... naulih bukan bahaati kan babalik ka sana tapi sabagai ingatan supaya jaan lagi di hagaa, jaan lagi di kaaja pakaa-pakaa yang mambinasakan pasatuan ani mulanya. Doa ku mudahan saja kita uwang-uwang Kadayan dapat sama-sama maju dan manbangun basama-sama pasatuan kita ani.

    ReplyDelete