Labels

Sunday, July 3, 2011

GATA 2011 SERTA IMPAK KEPADA SUKU KEDAYAN

Secara umum dalam pada GATA 2011 kali ini, suku Kedayan dan ahli-ahli dalam Persatuan Kedayan Sabah patut berbangga dengan diri mereka kerana telah berjaya menampilkan diri daripada segi kepimpinan dan penyertaan dalam memeriahkan pesta yang berpaksi kepada budaya.

Secara umum kejayaan yang patut dan boleh dibanggakan adalah penampilan budaya yang menjadi gimmik selain beberapa program yang diatur oleh AMT Kedayan dalam mengisi program GATA 2011 kali ini. Antaranya penampilan acara gimmik 'batingkul' sebagai pembukaan acara GATA 2011 oleh Dato' Sri Najib Tun Razak, permainan gasing yang sinonim dengan masyarakat Kedayan , persembahan kulintangan Sadaman, selain kepimpinan dan penggerak utama Y.B Datuk Sapawi Hj Ahmad yang juga penaung PKS.

Menerusi PKS Y.B Damong Tuan Hj Ahmad BUjang telah menggerakkan PKS melalui pelbagai aktiviti seperti gerai makanan tradisi kueh 'kelupis' gerai PKS yang dijulang sebagai gerai terunik  bersama replika rumah  'mulanya' Kedayan disamping pengisian yang menarik dan diminati pengunjung.

Natijahnya, sekiranya semua orang kuat-kuat dan 'kabilangan' Kedayan duduk semeja dan berlapang dada ''baunding usai-usai' 'sa awu sa uja' tidak mustahil kejayaan lebih besar dapat dikecapi. Tetapi yang harus difikirkan adalah bagaimana membawa 'samuha' orang Kedayan ini yang pernah menjadi orang besar suatu masa dahulu ke meja rundingan.

Kini perahu sudah diair, pengayuh sudah ditangan, menunggu kesedaran dan loceng dibunyikan untuk kita kecapi bersama. Sekiranya ada kesepakatan kita pasti berjaya.

Tahniah buat krew yang telah berani menampilkan diri pada GATA kali ini dan semua AMT yang terlibat secara langsung  dan tidak terkecuali kepada Damong Tuan Hj Ahmad Bin Hj Bujang yang menjadi pendorong utama dalam PKS.

Tahniah!

No comments:

Post a Comment