Labels

Wednesday, July 13, 2011

PKS DAN INVENTORI ETNIK

Persatuan Kedayan Sabah telah bersetuju dengan tawaran oleh pihak Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah, sebuah agensi dibawah Kementerian Kebudayaan, Pelancongan  dan   Alam Sekitar Sabah yang akan membuat inventori etnik keatas etnik Kedayan.

Antara lain tujuan kajian inventori ini ada bagi mendokumenkan sosio budaya dan sosio ekonomi etnik Kedayan khususnya di daerah Sipitang. Termasuk dalam kajian adalah amalan budaya seperti adat istiadat perkahwinan, perubatan tradisi,  tarian, latar belakang sosio ekonomi masyarakat kedayan amnya. Pihak persatuan telah diberi tempoh hingga September 2011 bagi membentangkan hasil kajian inventori kepada pihak LKNS.

Pihak PKS telah menubuhkan sebuah jawatankuasa yang merangkumi semua aspek kajian yang akan dijalankan oleh jawatankuasa berkaitan. Informan juga meliputi kalangan orang yang mengetahui latar budaya masyarakat Kedayan seperti ketua-ketua kampung, KAN dan WKAN disamping pengamal dan aktivis budaya dalam masyarakat Kedayan sendiri.

Dengan adanya kajian inventori ini adalah diharapkan beberapa aspek kehidupan masyarakat Kedayan akan dapat didokumenkan untuk dijadikan rujukan generasi yang akan datang. Jika tidaka da usaha dilakukan adalah dikhuatiri sebahagian amalan dan adat istiadat akan hilang ditelan zaman.

No comments:

Post a Comment